blog 1

Ondernemers willen het liefst wakker ondernemen

De aanleiding van mijn eerste blog is mijn nieuwe website om ondernemers te attenderen op de mogelijkheden om beter te slapen. De oude gedachte is om met slaapmedicatie slaapproblemen aan te gaan. Tegenwoordig wordt dat slechts voor acute situaties toegepast, waarbij men een aaltal dagen extreem slecht slaapt.

Slaapmedicatie zorgt voor bijna alle symptomen die slecht slapen ook veroorzaken;

  • slechte concentratie,
  • moeheid overdag,
  • kater gevoel,
  • kans op ongelukken en
  • sociaal minder actief.
  • u heeft steeds meer nodig
  • het is verslavend.

Ook beïnvloed slaapmedicatie de leerbaarheid. Terwijl juist verhoogde probleemoplossend vermogen nodig is om van slaapproblemen af te komen.

Slecht slapen en vermoeidheid overdag kan tijdelijk zijn door stress, zorgen of overlast. Als de stress periode voorbij is kan het zijn dat het slaapprobleem blijft. Dan wordt slapeloosheid chronisch. Als u zich hierin herkent dan staat u niet alleen, want zo’n 10% van de mensen heeft hier last van.

Als GZ-psycholoog en cognitieve gedragstherapeut heb ik verdere expertise opgedaan in slaap (Insomnia). CGT-I (Cognitieve GedragsTherapie voor –Insomnia) is als zodanig veelvuldig wereldwijd wetenschappelijk onderzocht en unaniem als beste alternatief voor slaapmedicatie bevonden. In Engeland wordt je geacht deze slaapbehandeling te doen en krijg je geen medicatie.

In Nederland is in 2015 de richtlijn slaap voor huisartsen (NHG) herschreven. Hierin wordt CGT-I ook als eerste voorkeursbehandeling beschreven in plaats van slaapmedicatie.

Er bestaan helaas niet veel slaapcursussen op deze basis en zeker niet toegespitst op ondernemers. Omdat er veel mensen zoals u problemen ervaren met slapen heb ik een effectieve sessie en vervolg training op basis van CGT-I doorontwikkeld om op praktische wijze uw slaapproblemen te doorbreken.

Wilt u meer weten van wat mijn slaapsessie voor u kan betekenen klik dan hier.

No comments yet.

Geef een reactie